Autor: Gordana Pikutić Križobolja je jedan od najučestalijih zdravstvenih problema današnjice, procjenjuje se da oko 80% populacije boluje ili je tijekom svog života osjetilo bol u donjem dijelu leđa. Donji dio leđa je mjesto na kojem se naše noge, preko zdjelice, spajaju na kralježnicu. Zbog sjedilačkog načina života, nedovoljno kretanja i generalne zapuštenosti tijela, može doći do niza stanja koja mogu poslužiti kao podloga za nastajanje akutne pa i kronične boli, ozljeda i trajnih deformiteta. Kako bismo mogli yogom (asanama) pozitivno utjecati na probleme u donjem dijelu leđa, osvrnuti ćemo se na fizičke uzroke nastanka boli kako bismo što bolje razumjeli što se to u tijelu događa i kako i sa kojim položajima to točno ispraviti. Osim zapuštenosti tijela i lošeg držanja, postoje i metafizički uzroci nastajanja boli u kralježnici, koji su vezani uz naše misli, osjećaje i uvjerenja na koja smo pogrešno programirani još od malih nogu. Osvrnuti ćemo se i na njih kao na upozorenje koje nam naše tijelo daje kako bismo konačno razmotrili načine razmišljanja i stavove o nama samima, svom životu i o životu generalno. Yoga nam nudi i taj vid pomoći. FIZIČKI UZROCI NASTANKA BOLI MALO O ANATOMIJI Naša predivna kralježnica, nazivana stupom života, građena je od čvrstih koštanih segmenata, kralježaka. Kralježaka ima 32-34. Na prvi (od sedam) vratni kralježak naslanja se lubanja. Na vratne kralješke se, sa donje strane, nastavljaju prsni kralješci kojih ima 12 i na koje su postranično vezana rebra. Spuštajući se niz kralježnicu, nakon prsnih kralježaka nailazimo na slabinske ili lumbalne kralješke kojih ima 5 i tu završava pokretljivi dio naše kralježnice, ali ne i cijela kralježnica. Naime, na slabinske kralješke, nastavlja se križna kost, koja je ništa drugo nego potpuno sraštenih 5 kralježaka, toliko spojenih da ustvari tvore jednu kost! I da bismo dobili brojku od 32-34 kralješka, fale nam još 3-5 koji čine trticu, na samom dnu kralježnice. Da bi ti čvrsti koštani segmenti, kralješci, mogli uspravno stajati i da bi bili uopće spojeni jedan za drugoga, na njih su vezani mnogobrojni ligamenti i mišići. Da bi se kralješci mogli slobodno kretati, pregibati ili rotirati jedan u odnosu na drugoga, između njih postoje međukralježnični diskovi, želatinozni spljošteni jastučići, umotani u izdržljivu opnu koji nam, uz ligamente i mišiće omogućavaju sve te divne back bendove, twistove, forward bendove i razna druga čudesa.. Kada govorimo o donjem dijelu leđa, najčešće mislimo upravo na ovih 5 lumbalnih kralježaka i njihovom prijelazu na križnu kost, kao o kritičnom mjestu na kojem nastaju problemi. Naime na tom dijelu tijela postoji jedna od 4 krivine ili prirodna zavoja kralježnice i upravo tu, u području lumbalne kifoze postoji najjači pritisak, budući da ona nosi i raspoređuje težinu i sile cijelog gornjeg dijela tijela, a statika joj jako ovisi o odnosu i položaju zdjelice i cijelog donjeg dijela tijela zajedno sa nogama. Pri tom bih naročito naglasila položaj zdjelice. SKRAĆENJE ILI PRENAPREGNUTOST MIŠIĆA Jedan od glavnih uzroka boli u donjem dijelu leđa je skraćenje ili povećanje napetosti određenih mišića i skupina mišića koji spajaju noge, zdjelicu i kralježnicu. Skraćenje tih mišića dovodi zdjelicu u neprirodan položaj u odnosu na kralježnicu i tada dolazi do poremećaja statike trupa i pojave boli.
Yoga asane koje sadrže ekstenziju u zglobu kuka su: Kapyasana u svim položajima ruku s velikim naglaskom na spuštanju zdjelice je vježba kojom najbolje djelujemo na istezanje prednje strane kuka. Također i Parivrtta parshvakonasana, sa opruženom stražnjom nogom, ali u varijanti u kojoj je trup što uspravniji. Također se preporučuje i Setu bandasana, a nakon što otklonimo bol u donjem dijelu leđa i Urdhva dhanurasana. Dhanurasana je također položaj kod kojeg dolazi do snažne ekstenzije u kuku, ali isto kao i kod Urdhva dhanurasana, moramo pričekati da nelagoda u donjem dijelu leđa prođe, isto kao i kod Bhujangasane i Urdhva mukha shvanasane.
Yoga asane koje nam pri tome pomažu su svi pretkloni, bilo oni u stajaćem ili sjedećem položaju. Pachimotanasana u svim varijantama. Zatim Ganushirshasana u svim varijacijama. Uttanasana, Padangusthasana, Prasarita padottasana u svim varijantama, Parshvottanasana.
Kako bismo relaksirali i istegnuli mišić koristiti ćemo vježbu koja ciljano isteže upravo taj mišić, a to je položaj goluba u nekoliko svojih varjacija, Eka pada rajakapotanasana kao i vježbu otvaranja kukova dok ležimo na leđima Supta kapotasana. HERNIJA DISKA Prvenstveno zbog slabosti muskulature, povećane tjelesne težine, ali i kao posljedica starenja, uslijed nezgodnog pokreta, čak i za vrijeme obavljanja svakodnevnih poslova, može doći do trajnih ozljeda koje utječu na pojavu boli u donjem dijelu leđa. Izdvojila bih iskliznuće diska ili discus herniu. Uslijed takve ozljede dolazi do oštećenja hrskavično-vezivne opne međukralježničnog diska pa dolazi do djelomičnog ispupčenja želatinozne unutrašnjosti diska, poput mjehura na balonu, ili do njegovog potpunog izlijevanja. Problem nije u samom mjehuru ili deformaciji, već nevolje nastaju kada mjehur pritišće meka tkiva u okolini tj. živce. Tada bol zna biti vrlo intenzivna i dugotrajna. Budući da n. ishiadicus inervira nogu sve do stopala, kada sadržaj koji je iscurio iz međukralježničnog diska pritišće taj živac, osoba osjeća intenzivnu bol u cijeloj nozi, a ponekad, kada se radi o ozbiljnijoj hernijaciji diska, može doći do pojave koja se zove padajuće stopalo, a radi se o potpunom gubitku osjeta i inervacije stopala. Ponekada mogu biti pritisnuti i neki drugi živci koji kontroliraju sfinktere pa osoba može imati problema sa obavljanjem nužde. Kada govorimo o ozbiljnosti hernije diska, sve se svodi na količinu i pomak diskalnog tkiva iz svog ležišta tj. iz sredine diska. Pa tako imamo herniju prvog stupnja ili protruziju, herniju drugog stupnja ili prolaps, herniju trećeg stupnja ili ekstruziju i herniju četvrtog stupnja ili sekvestraciju. Ako nam se, kao učitelju yoge, dogodi da nam se za pomoć obrati osoba koja ima ovakvu vrstu ozljede, treba biti jako oprezan. Nakon što je osoba prošla kroz akutnu fazu ozljede i otklonila početnu bol, može lagano pristupiti vježbanju tj. procesu u kojem treba poboljšati funkciju same kralježnice. Pri tome je dobro zatražiti na uvid liječničku dokumentaciju da vidimo na kojem mjestu se nalazi hernija, da li je disk iskliznuo prema naprijed ili prema natrag i prema tome odrediti način rada. Započeti ćemo sa laganim vježbama istezanja i mobilnosti kralježnice, izbjegavajući kritične položaje, u 90% slučajeva to su svi zakloni trupom tj. back bendovi. Poraditi ćemo na jačanju mišića zdjelice i ukazati na njeno pravilno držanje kako bismo rasteretili bolno mjesto. Uz višemjesečni strogo individualni pristup, osoba sa ovakvom ozljedom moći će izvoditi zahtjevnije asane. Ozljeda nikada neće u potpunosti nestati, ali uz odgovarajući pristup, može doći do takvog poboljšanja da ozljeda osobi ne radi nikakve probleme ni ne uzrokuje bolove. METAFIZIČKI UZROCI BOLI U DONJEM DIJELU LEĐA Yoga nam već tisućama godina govori nešto što u posljednje vrijeme dokazuje i moderna znanost, a to je da um utječe na materiju. Shodno tome znači da bismo istinski uzrok fizičkih problema i boli u leđima, ako smo voljni malo dublje pogledati u sebe, mogli pronaći u svom umu. U svojim navikama, obrascima razmišljanja i djelovanja, u svojim uvjerenjima pospremljenima duboko u svojoj podsvijesti iz koje jedva primjetno, ali čvrsto i dosljedno oblikuju naš život i posljedično stvaraju svu paletu raznih stanja vezanih za naše tijelo. Budući da smo rođeni u ovom fizičkom svijetu, uvjetovani smo od prvog dana. Onog trenutka kada nas je majka primila u ruke i osjetila zabrinutost, osjetili smo je i mi. Uvjetovani smo svim emocijama, mišljenjima, stavovima i postupcima koji u početku dolaze od naših roditelja, zatim od naše okoline. Budući da kao mala djeca nismo imali razrađen mehanizam za razlikovanje ispravnog od neispravnog, u sve smo to povjerovali i tada je nastala većina naših podsvjesnih programa. Velika većina onoga u što smo povjerovali u potpunoj je suprotnosti od naše Istinske Božanske prirode pa samim time ta uvjerenje možemo nazvati pogrešnima. Kada čovjek zaglavi u pogrešnim uvjerenjima, svu bol koju u tijelu osjeti može prepoznati kao poziv za buđenje, priliku da nauči nešto o sebi i spozna sebe. Što nam to ima za reći bol u donjem dijelu leđa? Naše tijelo, mehanizmi njegovog djelovanja kao i povezanost uma sa tijelom, naprosto su zadivljujući. Razni znanstvenici i drugi veliki ljudi koji su se usudili razmišljati šire od uobičajenih koncepata i koji su svojim radom zadužili čovječanstvo, otkrivali su različite mehanizme i fiziološke procese kojima um (konkretno uvjerenja i emocije) uzrokuju tjelesnu bol. Bilo da je riječ o znanstvenicima medicinske struke (John E.Sarno, J.Dispenza), bilo da je riječ o velikim ljudima koji su imali priliku pomagati jako velikom broju ljudi (Louise Hay), zaključci im se svode na slično: bolove u leđima uzrokuju neosviještene emocije niske vibracije poput tjeskobe (straha), ljutnje (bijesa), osjećaj nedostojnosti, kao i osjećaj unutarnjeg sukoba. Naše tijelo bol koristi kao zaštitni mehanizam, njime skreće pažnju sa pretraumatične neosviještene emocije na tijelo. Tijelu je lakše trpjeti bol, nego se suočiti sa dotičnom emocijom ili traumatičnim iskustvom koje ju je uzrokovalo. Zbog emocija niskih vibracija kao što su strah i bijes, uključuje se mehanizam „borbe ili bijega“, mehanizam preživljavanja, kontroliran od strane autonomnog živčanog sustava, uslijed kojega između ostalog, dolazi do sužavanja krvnih žila koje opskrbljuju kisikom strukture (mišiće, ligamente, živce) smještene oko kralježnice. Mišić kojemu je uskraćena čak i minimalna količina kisika, reagira grčem, napetošću i otuda nastaje bol. Iz navedenoga možemo zaključiti kako uzroci za bol u donjem dijelu leđa ne leže u fizičkim oštećenjima, nego mnogo dublje, u našem umu i to dijelovima našeg uma koji nisu vidljivi svijesti. Yogijsko učenje o energetskim centrima, čakrama, također nam može skrenuti pažnju na procese unutar uma, uvjerenja i emocije povezane sa pojedinom čakrom i poremećaje u tijelu koji nastaju u blizini njezinog djelovanja. Konkretno, probleme sa donjim dijelom leđa, zbog kojih bol nerijetko možemo osjetiti sve do stopala, povezujemo sa prva dva energetska centra. Prva čakra, Muladhara, povezana je sa svim čvrstim, zemaljskim stvarima, a svjesnost unutar nje povezana je sa tijelom, zdravljem, fizičkom egzistencijom, materijalnom i financijskom sigurnošću, općenito sa opstankom fizičkog tijela. Ukoliko, živeći svoj život osjećamo čvrstoću, stabilnost, materijalnu i financijsku sigurnost, podržanost i prihvaćanje od okoline i života općenito, onda energija našim prvim energetskim centrom nesmetano protječe i kaže se da imamo dobre temelje. U posljednjih nekoliko mjeseci, uslijed pojave pandemije, javlja mi se sve više ljudi sa bolovima upravo u donjem dijelu leđa. Nažalost ni ja nisam izuzetak. U vremenu u kojem osjećamo strah, nesigurnost za svoj život i zdravlje i živote i zdravlje svojih bližnjih, veliku financijsku nestabilnost i neizvjesnost, doslovno nam je opstanak doveden u pitanje. Ako ste te sreće da živite u Zagrebu, pridodajte tome i potres. Doslovno nam se treslo tlo pod nogama, a neki su se suočili sa gubitkom krova nad glavom, rušenjem vlastitog poslovnog prostora, izvora zarade, moram priznati stvarno izazovno. Kada smo blokirani strahom, naravno da nemamo preduvjete za kreativnost. Ni čovjek kao i nijedno drugo biće na zemlji ne razmišlja o stvaranju potomstva (kreativnost) ukoliko mu je goli opstanak upitan, a niti se upušta u užitak, zadovoljstvo i ugodu ukoliko njime vlada strah. Ako smo smrznuti od straha, naravno da nam nedostaje slobode kretanja, fluidnosti i napretka. Ovdje dolazimo do drugog energetskog centra, Shvadistana čakre, centra kreativnosti, ugode, fluidnosti, zadovoljstva, koji je smješten točno u donjem dijelu leđa. Ukoliko osjećamo bol u donjem dijelu leđa, itekako zanimljivo za zamisliti se. Yoga me naučila da se stvari oko mene ne događaju tak tako bez veze i slučajno, nego su uvijek odraz onog što postoji u meni. Tako da su sve krize, samo prilika za rast i izdizanje iz osobnih ograničenja i krivih shvaćanja. Kako bismo upoznali svoj um, prihvatili ga i u ljubavi i razumijevanju dozvolili negativnim emocijama da dođu na nivo svijesti, yoga nam pruža mnoštvo „alata“:
Stvarno je široka paleta „alata“ koje nam yoga može ponuditi za rješavanje problema u životu pa i boli u leđima, a mi smo se dotaknuli samo djelića.. Plod čistog neznanja je ograničavati yogu samo na asane i vježbanje tijela, kada je yoga uistinu neiscrpan izvor znanja, konkretnih uputa i alata koji su nama ljudima dani kako bismo živjeli svoje živote iz viših razina svijesti.
2 Comments
Autor: Gordana Pikutić 19 je sati i 45 minuta. Vodim sat yoge i gledam novu grupu svojih polaznika kako se, sjedeći zatvorenih očiju, opuštaju i umiruju dah nakon serije asana. Na moju napomenu da opuste ramena, svi, ali baš svi spuste ramena za barem jedan centimetar. Jadna naša ramena! Načinom života i razmišljanja, naviknuli smo ramena, odnosno mišiće koji ih drže podignutima, na konstantan rad. Niti jedan skeletni mišić u ljuskom tijelu nije stvoren da radi u režimu konstantne kontrakcije, a naša ramena rade upravo to, stoga nije ni čudo što nas bole. Kako bismo si mogli pomoći, razmotriti ćemo dva najčešća uzroka nastanka boli, a kasnije i treći. Na radnom mjestu, kada sjedimo za radnim stolom, bilo da radimo za računalom, ispravljamo ispite iz matematike, šivamo haljine i vjenčanice ili pak provodimo mnogo vremena u automobilu, zauzimamo specifičan položaj u kojem glavu gurnemo malo naprijed. Možda zvuči malo neobično da glava pomaknuta par centimetara naprijed može biti uzrokom boli u ramenima, ali događa se sljedeće. Kada glavu pomaknemo samo 2,5 centimetara prema naprijed, budući da više nije u ravnini sa kralježnicom, mišići stražnje strane vrata, od koji se neki vezuju i za ramena pa čine mišiće stražnje strane ramenog pojasa, osjećaju i nose opterećenje od čak 6 kilograma! Ako pomaknemo glavu još dodatnih 2,5 cm, to opterećenje se penje na 12 kilograma. Zamislite da osam sati dnevno držite u ruci uteg od 6 ili čak 12 kilograma, naravno da bi vas na kraju dana ruka boljela. Osim položaja glave, razmotrimo još nešto.. Naše ruke, točnije šake i prsti, su jednostavno čarobni! Ni jedno biće na Zemlji nije obdareno ni približno dobro razvijenom finom motorikom šake kao mi, ljudi. Pogledajte samo što sve možemo! Možemo isplesti šal, napisati pismo, nacrtati nevjerojatnu sliku, natipkati više od 50 riječi u minuti, isplesti djetetu pletenicu, ošišati nekome kosu, nacrtati tušem za oči crtu iznad trepavica. Sve su to i još mnogo više od toga, pokreti fine motorike. Ne biste vjerovali, ali i tu su nam potrebna ramena. Naime, kako bismo izveli neki pokret ili radnju fine motorike, potrebno je podići i fiksirati ramena. Glavni mišić fiksator ramenog pojasa je trapezasti mišić, m. trapezius, veliki površinski mišić u obliku trapeza, smješten na gornjem dijelu leđa i stražnjem dijelu vrata. Ako su nam pokreti fine motorike, kao što su rad na računalu, šišanje, šivanje itd. ,struka i ako ih radimo osam i više sati svaki dan, naši fiksatori ramena su u konstantnoj kontrakciji. Ramena odrade napeta cijelu smjenu, a budući da u pokrete fine motorike spada i tipkanje po pametnom telefonu, ramena nastave raditi i kada mi dođemo kući.
Takva konstantna kontrakcija onemogućava adekvatno otklanjanje mliječne kiseline iz međustaničnih prostora i kapilarne mreže. S obzirom na dugotrajnu napetost, dolazi do stalnog pritiska na krvne žile, smanjenja cirkulacije, nemogućnosti za adekvatnu opskrbu okolnih tkiva kisikom, a samo neznatni manjak kisika uzrokuje bol u tkivu. Zadržavanje mliječne kiseline u međustaničnom prostoru, omogućuje vezanje krupnih molekula bjelančevina u mrežu vezivnog tkiva koje, dugotrajnim zadržavanjem na jednom mjestu, prelaze u kvržice vezivnog tkiva (miogeloze) koje možete osjetiti pod rukom. Ponekad, tako nastale kvržice mogu pritiskati živac što uzrokuje jaku bol. Postaje nam jasno da su oba uzroka nastanka bolova u vratu i ramenima povezana sa dugotrajnim boravkom i obavljanjem zadataka u istom, sjedećem položaju. Jednim istraživanjem, provedenim na vrhunskim sportašima, ustanovilo se da kontinuirano sjedenje, čim traje više od pola sata, već tada proizvodi štetne učinke na statiku i muskulaturu vrata i ramena. Budući da vrhunski sportaši imaju razvijenu muskulaturu koja samim time lakše podnosi opterećenje, mislim da nećemo pogriješiti sa pretpostavkom da štetni učinci sjedenja na nas ostale smrtnike, počinju već nakon dvadeset minuta. I? Ima li pomoći? Naravno! Možete si pomoći već sada, dok čitate ovaj tekst. Samo ustanite, prošećite i napravite par jednostavnih vježbi razgibavanja, nekoliko minuta je dovoljno. Kada opet sjednete, prije nego što krenete raditi, navijte alarm da vam zvoni za pola sata ili još bolje za 20 minuta i opet napravite isto. Usvojite ovu korisnu naviku uvođenja kratkih pauza za razgibavanje. Već i ptice na grani znaju, a odnedavno vam i sve više doktora, fizijatara počinje savjetovati, da vježbanje yoge radi čuda za vaše tijelo. Svjesno izvođenje čak i najjednostavnijih asana, uz usmjeravanje pažnje na pravilno disanje, radi toliku razliku u koju su se uvjerili milijuni ljudi diljem svijeta. Ponuditi ću vam nekoliko jednostavnih vježbi razgibavanja i istezanja koje koristim kao pripremu za asane, a koje su od velike pomoći u otklanjanju napetosti u ramenima i vratu, a možete ih koristiti u pauzama za razgibavanje. Dok vježbate, fokusirajte se na osjećaj u tijelu, osluškujte tijelo, ako osjetite lagano zatezanje, to je u redu, ali oštra bol je uvijek znak da se zaustavite, smanjite opseg pokreta ili intenzitet vježbe. Sve vježbe možete izvoditi sjedeći sa uspravnom kralježnicom ili stojeći. VJEŽBA 1.
Kako bi ušli malo dublje u problematiku, spomenuti ću i treći česti razlog nastanka napetosti i boli u ramenima. On nije rezerviran samo za ljude koji obavljaju uredski i slične poslove, naime dotiče se sviju nas. Radi se o važnom evolucijskom mehanizmu, koji, iako je odgovoran za naš opstanak kao vrste kroz povijest, igra veliku ulogu u nastanku raznih modernih tegoba i usko je povezan sa napetošću u ramenima. U davna vremena, kada bi naš davni predak u svom okruženju osjetio opasnost, bila to ugroza od strane neprijatelja ili divlje životinje, njegov organizam bi refleksno reagirao na specifičan način, idealno ga pripremajući na borbu s opasnošću ili bijeg od nje. Ta vrsta refleksne reakcije, evolucijski mehanizam koji nam je omogućio opstanak, prisutan je i danas, a naziva se mehanizam borba-bijeg. Mi se danas ne suočavamo sa napadima divljih životinja, ne branimo se rukama i nogama od neprijatelja koji nam je došao na kućni prag ukrasti hranu, ali se suočavamo sa raznim drugim situacijama, koje u nama izazivaju jednaki osjećaj nelagode, straha ili bijesa i samim time jednaku refleksnu reakciju organizma u kojoj naše tijelo zauzima borbeni stav. Kada osjetimo navalu negativnih emocija, bilo da se nađemo u konfliktnoj situaciji ili se naglo prestrašimo u prometu, bilo da osjećamo pritisak sa strane nadređenog ili se posvađamo sa bračnim partnerom, dolazi do aktivacije simpatičkog dijela našeg autonomnog živčanog sustava, odgovornog za uključivanje mehanizma borba-bijeg sa cijelim nizom organskih reakcija.
Mi danas ne možemo pobjeći od svoga šefa koliko nas noge nose, niti se možemo boriti rukama i nogama s nekim tko nas je uzrujao u prometu, mi ustvari sa tom velikom količinom generirane energije ne radimo ništa. Naša ramena ostaju stisnuta, srce brže radi i nastavlja pumpati veću količinu krvi u mišiće iako mi ne trčimo, nego sjedimo nepomično na stolici i nastavljamo raditi svoj posao. Onda na portalu pročitamo uznemirujuću vijest, refleksno, tijelo opet dovedemo u već opisano stanje i opet sa njim ne napravimo ništa. A naše tijelo sve to osjeća, pamti i pohranjuje. Ovo je nešto što nas pogađa sve, nevezano za opis našeg radnog mjesta, stvarajući stanje konstantne napetosti u ramenima, ali na žalost i još jako puno drugih problema i stanja. Kada spomenem yogu i njezin blagotvorni utjecaj na čovjeka, većinu ljudi to asocira na vježbanje i istezanje. Yoga je međutim, puno, ali zaista puno više od toga. Kada sam krenula objašnjavati djelovanje mehanizma borba-bijeg, namjerno sam napisala da je to refleksna reakcija živčanog sustava na stresnu situaciju, odnosno na našu stresnu emociju! Ne mogu dovoljno naglasiti važnost zadnjeg dijela ove rečenice. Yoga nas uči da stresna situacija sama po sebi ne postoji, postoji samo naša percepcija situacije kao stresne. Kada uistinu razumijemo i uvidimo istinitost ove tvrdnje, ona nam daje ogromnu moć, dovodi nas u poziciju kreatora vlastitog životnog iskustva, a ne bespomoćne žrtve okolnosti. Način na koji svako od nas reagira na situacije u životu, ovisi o nizu naših programa, uvjerenja i načina shvaćanja sebe i svijeta oko sebe. Te programe, ta uvjerenja usvojili smo od svoje najbliže okoline kada smo bili sasvim mala djeca, pohranili ih duboku u svoj podsvjesni um od kuda ona, bez prevelike veze sa svjesnim umom, određuju način na koji reagiramo i kako si oblikujemo život. Prije nego što se kroz razne napredne prakse koje nam nudi yoga, upustimo u otkrivanje i mijenjanje stečenihuvjerenja, potrebno je stati na loptu i odmaknuti se od začaranog kruga emocija i reakcija. Osim kroz praksu asana, koja nam pomaže fizički otpustiti grč i pretjeranu napetost te nam omogućuje da na konstruktivan način ispoljimo stresnom reakcijom generiranu energiju, to možemo postići i ostalim „stupovima“ yoge.
Jedan od njih je pranayama, koju simbolički, ali na taj način razumljivo većini ljudi, mogu nazvati vježbama disanja. Sami smo se mogli uvjeriti da ponekad samo nekoliko svjesnih, dubokih udisaja i izdisaja može, u samo nekoliko trenutaka, napraviti veliku razliku u tome kako se osjećamo, stoga i kako percipiramo i reagiramo na neku situaciju. Za početak sjednite mirno, uspravite kralježnicu, opustite ramena, zatvorite oči i provedite nekoliko minuta svjesno dišući. Bez da išta mijenjate u načinu kako dišete, samo se promatrajte. Primijetite laganu struju zraka koja svakim udisajem i izdisajem prolazi nosnicama, probajte čuti zvuk koji pritom nastaje. Osvijestite pokrete prsnim košem, trbuhom.. Primijetite kako svakim udisajem i izdisajem, disanje postaje sve mirnije i dublje, primijetite kako se tijelo opušta, a misli umiruju… Vratite pažnju opet na dah i samo ga promatrajte.. Nakon toga ustanite, protegnite se i nastavite sa svojim aktivnostima. I ne zaboravite naviti alarm da vam zvoni za pola sata 😊 Autor: Kristijan Kolega (Kakudmi das) Ova je vježba jednostavna, a sastoji se od niza provjera koje nam potvrđuju jesmo li uistinu prisutni u sadašnjem trenutku ili smo, vođeni umom, pobjegli u prošlost i budućnost. Svjesnost sadašnjeg trenutka ne zahtijeva nikakav fizički napor niti posebno rezervirano vrijeme kad se to radi. Budući da smo u svakom trenutku svjesni (i podsvijest je isto oblik svijesti), budimo svjesni svakog trenutka. Što smo više nesvjesni sadašnjeg trenutka, to nam je manja moć utjecanja na vanjski svijet.
Mentalitet žrtve okarakteriziran je konstantnim bijegom u prošlost ili budućnost. Rekli smo kako se žrtva odriče odgovornosti za svoje stanje, pa je stoga bespomoćnost ili osjećaj odvojenosti od Boga neizbježan. Prepuštanje sadašnjem trenutku znači odustati od mentaliteta žrtve i dati sebi zavjet: “Nikada se više neću osjećati kao žrtva. Kako bih to sebi pokazao, bit ću prisutan u svakom trenutku (ili koliko već uspijem) i bit ću odgovoran za svoje iskustvo i interpretaciju sadašnjeg trenutka.” Prvi je simptom prisutnosti u sadašnjem trenutku svijest o svom disanju. Analizirajmo svoj dah i otkrijmo kolikim kapacitetom pluća udišemo i izdišemo. Ako ne koristimo puni kapacitet ili ako nismo svjesni svog disanja, to je znak kako nismo prisutni u sadašnjem trenutku ili barem ne u potpunosti. Naravno, javlja se pitanje: “Zar ću čitav dan provesti razmišljajući o svom disanju?” Ne, to bi bilo nepraktično. Ono što je potrebno jest obratiti pozornost na disanje češće nego što to inače radimo. Ako to nikada ne radimo, učiniti to jednom u danu smatra se napretkom. Um će po navici iskliznuti iz sadašnjosti i ponovno ćemo početi disati nesvjesni kvalitete daha. Ali ako se redovito podsjećamo, vidjet ćemo kako se naše emocije mijenjaju kvalitetnijim disanjem pa će nam postati navika podsjetiti se češće. Za ovu vježbu savjetujem proći tečaj pranayame, tehnike svjesnog i pravilnog disanja. Takav tečaj može se naći u nekim yoga-centrima u svakom većem gradu. Na kraju ove knjige možete naći nekoliko centara i učitelja koje osobno preporučujem. Disanje je osnova našeg materijalnog postojanja. Biološki gledajući, to je proces konstantne izmjene energije kroz naše tijelo, nužno potrebne za njegovo funkcioniranje. Bez neprekinute izmjene zraka u našim plućima, naše tijelo umire za nekoliko minuta. To je, bez sumnje, najvažniji tjelesni proces i stoga mu treba posvetiti puno više pažnje nego do sada. Kao što smo svjesni pojava i promjena na svojoj koži, zubima, očima i ostalim izraženim dijelovima tijela, tako bismo trebali postati svjesni svoga disanja i održavati postojanu kvalitetu izmjene kisika. Pravilnim disanjem dovodimo dovoljne količine kisika u svoj živčani sustav. Time se rasterećuje pritiska i nagomilanog stresa pa tako i naša inteligencija pravilnije funkcionira. Rekli smo kako je glavna funkcija inteligencije razlikovanje dobrog od lošeg i snalaženje u novim situacijama. Kad su um i tijelo pod stresom, inteligencija ne funkcionira kako treba i mi ispaštamo posljedice pogrešnih odluka. Zato se u Vedama kaže kako je um naš najveći neprijatelj ako nije pod našom svjesnom kontrolom. A status “najvećeg neprijatelja” ne bi trebao imati netko ili nešto tako blisko nama. Međutim, Vede dalje objašnjavaju kako ovladan um postaje najveći prijatelj utjelovljenoj duši i kako je element uma stvoren upravo u svrhu – pomoći utjelovljenoj duši u procesu oslobađanja od tjelesnog poimanja života. Ali postoji uvjet: moramo ovladati svojim umom. Naše misli, emocije i fokus moraju biti pod našom svjesnom kontrolom. Tek tada um postaje prijatelj i ispunjava sve naše želje. Više nam ne uzrokuje patnju i bolove, već nam daje na raspolaganje sve svoje moći i sposobnosti. Vede dalje opisuju razne moći materijalnog uma i iz tih opisa jasno se vidi kako je um namijenjen duhovnoj samospoznaji jer su sposobnosti ljudskog uma daleko iznad potreba ljudskog tijela. Ono što um može proizvesti, naše grubo materijalno tijelo nije sposobno ni zamisliti. Moći našeg uma daleko su iznad moći samog tijela. Naše tijelo služi kako bi se stanje uma pokazalo unutar tri dimenzije. Simptomi zdravlja, vitalnosti, dugovječnosti i sreće samo su vanjski simptomi ovladanog uma, dok prave moći često ostaju neizražene. Što više vladamo svojim umom, to će se veće moći izražavati kroz tijelo (i obrnuto). Moć samoozdravljenja, telepatije i stvaranja samo su neke od naprednijih izražaja našeg uma. Ali jedna moć ističe se iznad svih ostalih, a to je moć komunikacije s Bogom. To se postiže samo s jednom sposobnosti uma, a to je sposobnost mira. Kad je smiren, um postaje zadovoljan, a kad je zadovoljan, postaje sretan, a kad je sretan, više ništa ne traži, a kad više ništa ne traži, um nam dopušta čuti glas Božji u našem srcu (podsvijesti). Ovladan i smiren svjesni um postaje komunikacijski kanal između promatrača i podsvijesti. U našoj podsvijesti nalazi se Bog koji nam stalno šalje poruke vodstva i ljubavi, usmjerava nas na pravi put i štiti od pogrešnog. Ali podsvijest ispunjena strahovima koji uznemiruju svjesni um blokira Božji signal i On ostaje nečujan za nas. Na taj smo način prepušteni materijalnom svijetu, vođeni ograničenim svjesnim umom, koji jedva može zapamtiti što smo ručali prije tjedan dana ili razmišljali prije nekoliko sati. Stoga, oslobađajući se svih strahova, čistimo komunikacijsku vezu s Bogom, koja je onda direktna i bez posrednika. U tom stanju podsvijest prestaje igrati ulogu instinkta (podsvijest opterećena strahovima i traumama). Tada podsvijest postaje nešto što se naziva intuicija (podsvijest oslobođena svih strahova i trauma). Kroz intuiciju direktno komuniciramo s Bogom i čujemo Njegov glas, Njegove upute i odgovore na naša pitanja. To je intiman odnos kojeg nitko drugi nije svjestan osim Boga i nas, nitko i ništa ga ne može prekinuti ili uvjetovati osim Boga i nas. Budući da Bog po definiciji nikada ne prekida Svoj odnos s nama (uvijek je s nama, u nama i oko nas, jer inače ne bi bio Bog), izgleda kako smo mi ti koji odlučujemo hoće li biti komuniciranja ili ne. Sada znamo kako su naši strahovi uzrokovani lošim odnosom s Bogom i na nama je odluka koliko ćemo se posvetiti radu na sebi, odnosno duhovnoj transformaciji. SVE se mora promijeniti, počevši sa svime što mi jesmo. Čitav naš karakter mora postati drukčiji, jer inače se na vani ništa bitno neće promijeniti, barem ne trajno. Budimo svjesni svoje transformacije u svakom trenu. Potvrdimo pozitivno afirmacije promjene u sebi: "Ja se sada mijenjam, svjesno i s konkretnim naporom. Činim korake koji potvrđuju promjenu. Mijenjam se i prihvaćam promjenu.” Neka nam kvaliteta našeg disanja potvrdi koliko smo ozbiljni u tome. Za početak, disanje je prioritet. Ovladajmo dahom i ovladat ćemo umom. Ovladajmo umom i bit ćemo sposobni doživjeti Boga. Doživjevši Boga, patnja za dušu zauvijek nestaje. Kristijan Kolega (Kakudmi das) Odlomak iz knjige Samoozdravljenje II, naš pravi identitet |
BlogKUĆA DHARME Archives
November 2020
Categories |